XL mode inom hela Norden sedan 2008

Gratis frakt vid över 80 euros beställning

Leveransvillkor

Snabba leveranser från vårt lager i Karleby. Frakt 6.90 € via Posten (paket, paketautomat, brev/småpaket till hemadress), Postens hempaket 11.90 € samt Matkahuolto närpaket 6.90 €.

Vi levererar i Finland med iakttagande av följande leveransvillkor

1. Allmänt

Leveranskostnad för brevförsändelser (småpaket) och postpaket 6.90 €, paketautomat 6.90 €, Postens hempaket 11.90 €, Matkahuolto närpaket 6.90 €. Leveranstid 2-5 vardagar.  Gratis leverans för beställningar som överskrider 80 €. Vi strävar till att posta inom 24h.

Vi levererar även till Åland. Finsk moms dras av automatiskt i kassan när du väljer Åland som destinationsland.

 

Vid samtliga leveranser tillämpas gällande finländsk lagstiftning och därutöver nedanstående avtalsvillkor. Ett avtal anses ha uppstått, när varan är betald och orderbekräftelse har skickats.

1.1 Leveransvillkor

Följande villkor gäller allmänt  för leveranser inom Finland

1.2 Betalningsvillkor och -sätt

I de angivna priserna ingår finsk mervärdeskatt (fr.o.m. 1.1.2013 24%). Leverans inom Finland sker i första hand via Posten. Den normala leveranskostanden är 6.90 € för brev eller paket.Matkahuolto närpaket 6.90 €.

Postens hempaket 11.90 €. Posten kontaktar i regel mottagaren under nästa arbetsdag och kommer överens om en leveranstid. De tillgängliga leveranstiderna varierar enligt område mellan kl. 9.00 och 21.00

Leveransavgiften läggs till beräkningen innan betalning och orderbekräftelse. Betalningen sker on-line via Paytrail (omfattar finländska nätbanker, krediter och mobilbetalningar), Klarna (faktura, delbetalning) eller Paypal (accepterar kreditkorten Visa och Mastercard eller betalning från eget PayPal-konto).

1.2.1 On-line via inhemsk nätbank, kreditgivare eller mobiltelefon (Paytrail)

Betalningsförmedlingstjänsten utförs och som leverantör står Paytrail Oyj(2122839-7) i samarbete med banker och kreditinstitut. Betalningar med Visa Electron eller MasterCard-kort syns Paytrail Oyj som mottagare i korträkningen och även förmedlar betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen. Vid klagomål ber vi er i första hand vara i kontakt med nätbutiken.

Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7 40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

1.2.2 Klarna

Via Klarna kan du betala med faktura eller delbetalning. Du kan läsa mera om Klarna på adressen https://www.klarna.com/fi/. Kreditgivare är Klarna AB (Y-tunnus SE556737-0431).

 

1.3 Kontaktuppgifter, orderbekräftelse och leverans

1.3.1 Kundens kontaktuppgifter

Vid postorderförsäljning är fullständiga och korrekta kontaktuppgifter en absolut nödvändighet för att varan skall kunna levereras till rätt person. Ni bör därför alltid uppge ert eget namn, er egen postadress, er fungerande e-postadress och ert eget telefonnummer.

1.3.2 Orderbekräftelse

Vid emottagen betalning, skickas orderbekräftelsen automatiskt till den e-postadress som angivits i samband med beställningen. Ifall ni av någon anledning inte fått orderbekräftelsen trots fullföljd betalning, ber vi er kontakta oss omgående på adressen sales@kq.fi

1.3.1 Leveranstid, eget sortiment

Vänligen räkna med 2-5 utdelningsdagar vid leveranser per post inom Finland. Vi strävar till att postpaketet avgår från oss samma eller där på följande vardag från mottagen betalning.

 

1.4 Ånger-, retur- och bytesrätt

Om returer och byten i korthet:

Kunden bekostar returen själv. Vi debiterar 8.90 € i samband med återbetalningen (hempaket 11.90). Ifall värdet av de varor du behåller efter returen underskrider 80 € debiterar vi även leveranskostnaderna 6.90 €.

Ifall du vill byta vara/varor gör en ny beställning i nätbutiken. Vid byten är returen till oss gratis. Ifall du returnerar även bytesvaran/varor debiterar vi 8.90 € kostnader i samband med returen.

Vi ber dig att beställa enligt behov, inte för nöjes skull!

Vänligen meddela om alla returer och byten alltid i förväg till oss på adressen sales@kq.fi. Du har härefter 14 dygn på dig att returnera varan.

1.4.1 Ångerrätt

Vårt företag följer i sin verksamhet aktuell finländsk lagstiftning, vilken kan läsas på adressen http://www.finlex.fi/sv/ (Konsumentskyddslag 20.1.1978/38, ändrad 30.12.2013/1211). 

Ifall kunden önskar returnera en eller flera varor, ska kunden meddela om detta i förväg, dock senast inom 14 dagar . Ifall kunden önskar annulera en redan bekräftad order, ska detta ske utan dröjsmål. Samtliga meddelanden bör ske per elektronisk post till adressen sales@kq.fi och det bör klart framgå vilken order och vilka varor som åsyftas samt anledningen till varureturen. Ifall varorna redan skickats till kunden, bör de returneras utan dröjsmål, dock allra senast inom 14 dagar räknat från när kunden meddelat om varureturen. Säljaren återbetalar retursumman omgående,  under förutsättning att varan eller varorna är i återförsäljbart skick och att returen och meddelandet därom har skett i enlighet med dessa leveransvillkor.  

Enligt gällande lagstiftning, uppfyller underlåtenhet att avhämta en vara (t.ex. från posten eller paketautomaten) inte kriterierna för varuretur. Från och med 13.6.2014 debiteras kunden samtliga tilläggskostnader som föranleds av en felaktigt genomförd retur. För oavhämtade försändelser debiteras i paketerings-, försändelse- och returkosnader ett sammanlagt belopp om 20 euro. Denna debitering gäller även om Posten har styrt leveransen till annat serviceställe än det av kunden valda (t ex på grund av att paketautomaten är full).

Observera! Den lagstadgade ångerrätten finns till för att en postorderkund en likartad möjlighet att bekanta sig med en vara som i en traditionell kvartersbutik., t.ex. i fråga om material, mått och passform. Det är tillåtet att prova att ett klädesplagg passar med vissa undantag.

Ångerrätten upphör genast i något av följande fall:

  • produkten tas i bruk
  • storleks-, pris- eller andra beteckningar avlägsnas, avlägsnadet av varulapp är ett köpbeslut
  • produkten förändras eller tvättas
  • sigill öppnas eller avlägsnas *)
  • produkten utsätts för främmande  lukt eller doft **)

*) Av hygienskäl gäller ångerrätten inte underkläder och strumpbyxor. Notera även hygienaspekterna vid retur av t.ex. kosmetikprodukter och strumpbyxor. Ångerrätten förutsätter obrutna sigill vid dylika varor.
**) Av hälsoskäl, får produkten inte ha spår av obehörig lukt eller doft. Produkten måste förpackas och förvaras i sin egen plastpåse och skilt från sådana utrymmen eller andra produkter, där det förekommer lukter från t.ex. djur, tobak, parfym, deodorant eller liknande kemikalier. Notera att redan ett dygns förvaring i samma skåp med t.ex. textilier som varit i kontakt medi parfymerat tvätt- eller sköljmedel är en tillräcklig kontaminationsrisk för att göra varan obrukbar för återförsäljning.

För att undvika onödiga varureturer, innehåller produktbeskrivningarna de viktigaste måtten, så det lönar sig att kontrollera. Vi rekommenderar även att ni alltid följer tvättinstruktionerna. Vår hemsida innehåller generella råd om mått och hur man sköter plaggen, men vi ger gärna ytterligare information.

1.4.2 Felaktig vara eller leverans

Ifall produkten är tydligt felaktig eller om ni fått en annan vara än ni har beställt, var god och kontakta oss så snabbt som möjligt för att klara upp saken.

1.4.3 Retur av vara

Ifall du är tvungen att returnera försändelsen kan du i Finland lämna den till Posten med påskriften "KUNDRETUR" eller "RETUR" . Vårt avtalsnummer är 618166.  Kom ihåg att be om kvitto och spara det!   Vi löser inte in postförskottsförsändelser. Ni kan kontakta oss i förväg i alla retur- och bytesärenden på e-postadressen sales@kq.fi eller telefonnumret 010 239 3350. Eventuell återbetalning sker till samma källa som betalningen har kommit från ursprungligen.

OBS! Vi är inte skyldiga att leverera en försändelse eller står inte för returfrakten, ifall utgångsläget för beställningen har varit att beställa flera olika storlekar eller modeller på prov i syfte att returnera merparten av ordern. Vi förväntar oss i såfall, att kunden själv betalar portot och inte använder vårt avtalsnummer på Posten. K & Q Trading behåller rätten att inte leverera varor till kunder som upprepade gånger returnerar avsevärt mycket varor.

Returadress:

K & Q Trading
Avtalsnummer 618166 Huhtavägen 64 67100 Karleby

 

1.4.4 Om en vara inte kan levereras

Även om vi gör vårt yttersta för att varken annonsera eller ta emot beställningar på sådana varor som redan är slutsålda, kan detta tyvärr inte alltid undvikas. Ifall produkten t.ex. tagit slut under pågående beställning, informeras kunden omedelbart om saken och i annat fall utan dröjsmål. Försäljaren förbehåller sig därför rätten att helt eller delvis annulera en beställning, ifall den beställda varan är slutsåld eller det finns andra hinder att leverera varan. Försäljaren försöker dock med kundens medgivande att leverera en ersättande eller bättre produkt till samma pris. Försäljaren förbehåller sig även rätten att inte acceptera eller efter prövning förkasta en redan bekräftad beställning och skäl föreligger.

1.5 Övriga villkor

1.5.1 Äganderätt och ansvar

Ägenderätten till varan övergår till köparen när köpesumman betalats i sin helhet. Ångerrätten och krediten på 14 dagar inskränker sig till köpare som själva eller vars familjemedlemmar är att betrakta som konsumenter. Ångerrätten upphör omedelbart när varan tas i bruk och varan måste vara betald innan den får överlåtas till någon annan genom affär eller gåva. Köparen ansvarar för den emottagna varan vid äventyr av skadeståndskrav gentemot leverantören tills varan i sin helhet är betald eller har returnerats inom tidsfristen för ångerrätten.

1.5.4 Tviste- eller brottsmål

Tvistemål avgörs i förstahand genom förlikning och i andrahand vid Karleby tingsrätt. Varje misstanke om bedrägeri, lindrigt bedrägeri eller försök därtill (t.ex. om en person avsiktligt angivit felaktiga person- eller kontaktuppgifter, eller beställer varor utan avsikt att betala för dem) registreras och anmäls vid behov till kriminalpolisen.