Snabbt och pålitligt till hela Norden sedan 2008

Leveransvillkor

Vi levererar inom hela Norden med iakttagande av följande leveransvillkor

1. Allmänt

Leveranskostnad för brevförsändelser (småpaket) och postpaket 4.90 €, paketautomat 4.90 €, Matkahuolto närpaket 4.90 €. Leveranstid 2-5 vardagar. Vi strävar till att posta inom 24h.

Leveranskostnad för paketförsändelser till övriga Norden 5.90 €. Leveranstid 2-5 vardagar.

Vid samtliga leveranser tillämpas gällande finländsk lagstiftning och därutöver nedanstående avtalsvillkor. Ett avtal anses ha uppstått, när varan är betald och orderbekräftelse har skickats.

1.1 Leveransvillkor

Följande villkor gäller allmänt för samtliga leveranser inom Norden och speciellt för leveranser inom Finland
För internordiska leveranser, gäller därutöver vad som framgår av kapitel 2. nedan)

1.2 Betalningsvillkor och -sätt

I de angivna priserna ingår finsk mervärdeskatt (fr.o.m. 1.1.2013 24%). Leverans inom Finland sker i första hand via Posten. Den normala leveranskostanden är 4.90 € för prev eller paket. Leveransavgiften läggs till beräkningen innan betalning och orderbekräftelse. Betalningen sker on-line via Checkout.fi (omfattar finländska nätbanker, krediter och mobilbetalningar), Klarna (faktura, delbetalning) eller Paypal (accepterar kreditkorten Visa och Mastercard eller betalning från eget PayPal-konto).
(Angående betalning i Sverige, se även punkt 2.4.2 nedan.)

1.2.1 On-line via inhemsk nätbank, kreditgivare eller mobiltelefon (Checkout.fi)

Med det inhemska betalsystemet Checkout.fi, betalar du via din egen bekanta nätbank, mobiltelefon eller annan kreditgivare. Vid betalning via egen nätbank tilkommer inga extra avgifter. Angående villkor för övriga betaltjänster, hänvisas till respektive tjänst.

1.2.2 Klarna

Via Klarna kan du betala med faktura eller delbetalning. Du kan läsa mera om Klarna på adressen https://www.klarna.com/fi/. Kreditgivare är Klarna AB (Y-tunnus SE556737-0431).

1.2.3 Betalkort eller PayPal-balans

Vid betalning med betalkort använder vi världens ledande förmedlare av kortbetalningar PayPal, som godkänner bl.a. följande betalkort: Visa, Mastercard, American Express, Discover, Diners Club med Mastercard samt Electron bankkort (med undantag av Andelsbanken i Finland). Betalning med betalkort förorsakar inga extra kostnader för kunden emedan försäljaren står för förmedlingsavgifterna. Betalningen sker över en krypterad förbindelse (SSL) via Paypals server antingen med betalkort eller från eget Paypal-konto. Köparens kortuppgifter, förmedlas inte till försäljaren som ser endast kundens namn, ordernummer och summan. Ni kan läsa mera om Paypal på adressen www.paypal.com.

1.2.4 Payson

Vid betalningar via Payson kan du välja bland internetbank (svenska och finska banker), betalkort eller PaysonKonto. För kortbetalningar med Visa och MasterCard används tillägget 3D-Secure (Verified by VISA/SecureCode).

Payson är ett registrerat betalningsinstitut och är en del av Svea Ekonomi AB. Ni kan läsa mera om Payson på adressen www.payson.se

 

1.3 Kontaktuppgifter, orderbekräftelse och leverans

1.3.1 Kundens kontaktuppgifter

Vid postorderförsäljning är fullständiga och korrekta kontaktuppgifter en absolut nödvändighet för att varan skall kunna levereras till rätt person. Ni bör därför alltid uppge ert eget namn, er egen postadress, er fungerande e-postadress och ert eget telefonnummer.

1.3.2 Orderbekräftelse

Vid emottagen betalning, skickas orderbekräftelsen automatiskt till den e-postadress som angivits i samband med beställningen. Ifall ni av någon anledning inte fått orderbekräftelsen trots fullföljd betalning, ber vi er kontakta oss omgående på adressen sales@kq.fi

1.3.1 Leveranstid, eget sortiment

Vänligen räkna med 2-5 utdelningsdagar vid leveranser per post inom Finland. Vi strävar till att postpaketet avgår från oss samma eller där på följande vardag från mottagen betalning.

 

1.4 Ånger-, retur- och bytesrätt

Om returer och byten i korthet:

Du kan byta gratis varor en gång per order.
Ifall du enbart returnerar varor och använder vårt avtalsnummer för returneringen, debiterar vi 4.90 € i samband med återbetalningen.
Returneringen är gratis ifall du behåller varor vars sammanlagda  värde överskrider 30 €.
Vi ber dig att beställa enligt behov, inte för nöjes skull!
Vänligen meddela om alla returer alltid i förväg till oss på adressen sales@kq.fi. Du har härefter 14 dygn på dig att returnera varan.

1.4.1 Ångerrätt

Vårt företag följer i sin verksamhet aktuell finländsk lagstiftning, vilken kan läsas på adressen http://www.finlex.fi/sv/ (Konsumentskyddslag 20.1.1978/38, ändrad 30.12.2013/1211). 

Ifall kunden önskar returnera en eller flera varor, ska kunden meddela om detta i förväg, dock senast inom 14 dagar . Ifall kunden önskar annulera en redan bekräftad order, ska detta ske utan dröjsmål. Samtliga meddelanden bör ske per elektronisk post till adressen sales@kq.fi och det bör klart framgå vilken order och vilka varor som åsyftas samt anledningen till varureturen. Ifall varorna redan skickats till kunden, bör de returneras utan dröjsmål, dock allra senast inom 14 dagar räknat från när kunden meddelat om varureturen. Säljaren återbetalar retursumman omgående,  under förutsättning att varan eller varorna är i återförsäljbart skick och att returen och meddelandet därom har skett i enlighet med dessa leveransvillkor.  

Enligt gällande lagstiftning, uppfyller underlåtenhet att avhämta en vara (t.ex. från posten eller paketautomaten) inte kriterierna för varuretur. Från och med 13.6.2014 debiteras kunden samtliga tilläggskostnader som föranleds av en felaktigt genomförd retur. För oavhämtade försändelser debiteras i paketerings-, försändelse- och returkosnader ett sammanlagt belopp om 20 euro.

Observera! Den lagstadgade ångerrätten finns till för att en postorderkund en likartad möjlighet att bekanta sig med en vara som i en traditionell kvartersbutik., t.ex. i fråga om material, mått och passform. Det är tillåtet att prova att ett klädesplagg passar med vissa undantag.

Ångerrätten upphör genast i något av följande fall:

  • produkten tas i bruk
  • storleks-, pris- eller andra beteckningar avlägsnas, avlägsnadet av varulapp är ett köpbeslut
  • produkten förändras eller tvättas
  • sigill öppnas eller avlägsnas *)
  • produkten utsätts för främmande  lukt eller doft **)

*) Av hygienskäl gäller ångerrätten inte underkläder och strumpbyxor. Notera även hygienaspekterna vid retur av t.ex. kosmetikprodukter och strumpbyxor. Ångerrätten förutsätter obrutna sigill vid dylika varor.
**) Av hälsoskäl, får produkten inte ha spår av obehörig lukt eller doft. Produkten måste förpackas och förvaras i sin egen plastpåse och skilt från sådana utrymmen eller andra produkter, där det förekommer lukter från t.ex. djur, tobak, parfym, deodorant eller liknande kemikalier. Notera att redan ett dygns förvaring i samma skåp med t.ex. textilier som varit i kontakt medi parfymerat tvätt- eller sköljmedel är en tillräcklig kontaminationsrisk för att göra varan obrukbar för återförsäljning.

För att undvika onödiga varureturer, innehåller produktbeskrivningarna de viktigaste måtten, så det lönar sig att kontrollera. Vi rekommenderar även att ni alltid följer tvättinstruktionerna. Vår hemsida innehåller generella råd om mått och hur man sköter plaggen, men vi ger gärna ytterligare information.

1.4.2 Felaktig vara eller leverans

Ifall produkten är tydligt felaktig eller om ni fått en annan vara än ni har beställt, var god och kontakta oss så snabbt som möjligt för att klara upp saken.

1.4.3 Retur av vara

Ifall du är tvungen att returnera försändelsen kan du i Finland lämna den till Posten med påskriften "KUNDRETUR" eller "RETUR" . Vårt avtalsnummer är 618166.  Kom ihåg att be om kvitto och spara det!  Du kan också stå själv för frakten. I detta fall debiteras inga möjliga avgifter i samband med återbetalningen.  Vi löser inte in postförskottsförsändelser. Ni kan kontakta oss i förväg i alla retur- och bytesärenden på e-postadressen sales@kq.fi eller telefonnumret 010 239 3350. Eventuell återbetalning sker till samma källa som betalningen har kommit från ursprungligen.

OBS! Vi är inte skyldiga att leverera en försändelse eller står inte för returfrakten, ifall utgångsläget för beställningen har varit att beställa flera olika storlekar eller modeller på prov i syfte att returnera merparten av ordern. Vi förväntar oss i såfall, att kunden själv betalar portot och inte använder vårt avtalsnummer på Posten. K & Q Trading behåller rätten att inte leverera varor till kunder som upprepade gånger returnerar avsevärt mycket varor.

Returadress:

K & Q Trading
Avtalsnummer 618166 Huhtavägen 64 67100 Karleby

 

1.4.4 Om en vara inte kan levereras

Även om vi gör vårt yttersta för att varken annonsera eller ta emot beställningar på sådana varor som redan är slutsålda, kan detta tyvärr inte alltid undvikas. Ifall produkten t.ex. tagit slut under pågående beställning, informeras kunden omedelbart om saken och i annat fall utan dröjsmål. Försäljaren förbehåller sig därför rätten att helt eller delvis annulera en beställning, ifall den beställda varan är slutsåld eller det finns andra hinder att leverera varan. Försäljaren försöker dock med kundens medgivande att leverera en ersättande eller bättre produkt till samma pris. Försäljaren förbehåller sig även rätten att inte acceptera eller efter prövning förkasta en redan bekräftad beställning och skäl föreligger.

1.5 Övriga villkor

1.5.1 Äganderätt och ansvar

Ägenderätten till varan övergår till köparen när köpesumman betalats i sin helhet. Ångerrätten och krediten på 14 dagar inskränker sig till köpare som själva eller vars familjemedlemmar är att betrakta som konsumenter. Ångerrätten upphör omedelbart när varan tas i bruk och varan måste vara betald innan den får överlåtas till någon annan genom affär eller gåva. Köparen ansvarar för den emottagna varan vid äventyr av skadeståndskrav gentemot leverantören tills varan i sin helhet är betald eller har returnerats inom tidsfristen för ångerrätten.

1.5.4 Tviste- eller brottsmål

Tvistemål avgörs i förstahand genom förlikning och i andrahand vid Karleby tingsrätt. Varje misstanke om bedrägeri, lindrigt bedrägeri eller försök därtill (t.ex. om en person avsiktligt angivit felaktiga person- eller kontaktuppgifter, eller beställer varor utan avsikt att betala för dem) registreras och anmäls vid behov till kriminalpolisen.

2. Leveranser inom Norden (utanför Finland)

Vid leveranser till övriga nordiska stater, tillämpas i huvudsak samma villkor som vid leveranser inom Finland med nedanstående undantag.
Ifall det är något ni undrar över, skicka gärna ett mejl till oss på adressen sales@kq.fi, så får ni veta mer.

2.1 Varupriser och moms

I varans pris ingår finsk moms (fr.o.m. 1.1.2013 24%).
OBS! Kunder utanför EU ansvarar själva för att ansöka om eventuell återbäring av den finländska momsen och ansvarar också själva för tull- och mervärdsesskattepåföljder i det egna landet.

2.2 Leveranssätt och -kostnader

Leverans till de Nordiska länderna sker per post och slutleveransen till kunden sker via DHL eller Bring. Leveranskostanden inom Norden är alltid 5,90 €.

2.3 Leveranstid

I medeltal 2-5 vardagar från mottagen betalning. Vi strävar till att postpaket avgår från oss samma eller där på följande vardag från att vi mottagit betalningen.

2.4 Betalninssätt

Betalningssätten för våra Nordiska kunder är kreditkortsbetalning via

  • det internationella PayPal systemet eller
  • det svenska Payson. Betalning via Payson sker alltid i svenska kronor (SEK)
2.4.1 Paypal

I förmedlingen av kreditkortsbetalningar använder vi det internationella Paypal-betalningssystemet som godkänner följande kredit- och bankkort: Visa, Mastercard, American Express, Discover, Diners Club med Mastercard samt Electron bankkort. Betalning med kort förorsakar inga extra kostnader för kunden emedan försäljaren ansvarar för förmedlingsavgifterna. Betalningen sker över en krypterad förbindelse (SSL) via Paypals server med antingen kreditkort eller från eget Paypal-konto. Köparens kortuppgifter, förmedlas inte till försäljaren som ser endast kundens namn, ordernummer och summan. Ni kan läsa mera om Paypal på adressen www.paypal.com.

2.4.2 Payson

Payson är ett Paypal-liknande svenskt system som på motsvarande villkor förmedlar betalningar, men utöver kreditkort även accepterar svenska nätbankstjänster.

2.5 Retur- och bytesrätt

Vårt företag följer i sin verksamhet aktuell Finsk lagstiftning, vilken kan läsas på adressen http://www.finlex.fi/sv/ (Konsumentskyddslag 20.1.1978/38)

Ifall kunden önskar returnera en eller flera varor, ska kunden meddela om detta i förväg, dock senast inom 14 dagar.

Byte av vara är gratis (en gång per beställning). Vid returer står kunden för portokostnaderna till oss.

Felfria produkter har enligt konsumentskyddslagen stadgad 14 dagars returrätt, förutsatt att produkten är felfri och återförsäljningsbar, dvs. otvättad, oanvänd och ren. Ifall produkten är tydligt felaktig eller om ni fått en annan vara än ni har beställt, var god och kontakta oss så snabbt som möjligt för att klara upp saken. För att undvika onödiga returneringar innehåller produktbeskrivningarna de viktigaste måtten,så det lönar sig att kontrollera. Vi rekommenderar även att ni alltid följer tvättinstruktionerna.  Vid returnering av varor ansvarar köparen för fraktkostnaderna. Ni kan kontakta oss i förväg i alla retur- och bytesärenden på e-postadressen sales@kq.fi eller telefonnumret +358 10 239 3350. Eventuell återbetalning avläggs via Paypal eller på det konto som kunden meddelar oss när produkten returnerats och konstaterats vara i ursprunglig skick.

Returadress:

K & Q Trading
Huhtavägen 64 FIN 67100 KARLEBY FINLAND

 

2.6 Om en vara inte kan levereras

Även om vi gör vårt yttersta för att varken annonsera eller ta emot beställningar på sådana varor som redan är slutsålda, kan detta tyvärr inte alltid undvikas. Ifall produkten t.ex. tagit slut under pågående beställning, informeras kunden omedelbart om saken och i annat fall utan dröjsmål. Försäljaren förbehåller sig därför rätten att helt eller delvis annulera en beställning, ifall den beställda varan är slutsåld eller det finns andra hinder att leverera varan. Försäljaren försöker dock med kundens medgivande att leverera en ersättande eller bättre produkt till samma pris. Försäljaren förbehåller sig även rätten att inte acceptera en beställning.